13.12.2019 | 14:46

Давно минули часи, коли можна було просто «відмічатися на біржі» й отримувати виплати. Наразі, Державна служба зайнятості – видозмінена структура, з першочерговою орієнтацією на дві основні фігури на ринку праці: клієнта та роботодавця.

У рамках модернізації Державної служби зайнятості та для сприяння продуктивній зайнятості громадян із 2019 року в службі зайнятості запроваджено інститут кар’єрного радника, амбасадорів змін на ринку працевлаштування.

У зв’язку з цим відбулися певні зміни при обслуговуванні клієнтів, які оптимізували робочий процес та надали змогу ефективніше допомагати людям при пошуку роботи.

Первинний прийом, реєстрацію, анкетування, підбір вакансій робить реєстратор, який перший зустрічає відвідувача, вивчає його цілі й очікування, налаштовує та мотивує на працю. Якщо ж за різних причин людина не може працевлаштуватися у найкоротші терміни, її направляють до кар’єрного радника як більш вузького спеціаліста, який «вестиме» клієнта до досягнення бажаного результату і усунення причин, що заважають знайти роботу.

Кар’єрні радники – це індивідуальні консультанти зареєстрованих безробітних у пошуку роботи, плануванні кар’єри та підвищенні конкурентоспроможності на ринку праці. Вони супроводжують безробітних від дня звернення до служби зайнятості до факту працевлаштування. Кар’єрний радник працює з кожним клієнтом окремо. Він може побачити перешкоди, які стоять перед клієнтом на ринку праці в момент працевлаштування, й допомагає подолати їх. Основне його завдання — повернути безробітного до трудової діяльності.

"З нас зняли суто технічну функцію, пов’язану виключно із внесенням даних, це справа реєстратора. До кар’єрного радника людина потрапляє тільки для пошуку роботи. У нас залишається більше часу на спілкування з клієнтом, на співбесіду, щоб дізнатися професійні уподобання людини, виявити, які є проблемні моменти, і як їх нейтралізувати. Враховуючи потреби клієнта, підшукуємо вакансії, запрошуємо взяти участь у мотиваційних заходах на базі центру зайнятості, щоб підвищити свою конкурентоспроможність. Взагалі, робота кар’єрного радника дуже цікава, хоча й ми віддаємо багато сил, приємно відчувати радість, коли допомагаєш людині знову віднайти професійний сенс у житті", - відзначає начальник відділу сприяння працевлаштуванню, кар’єрний радник Мелітопольського міськрайонного центру зайнятості Ірина Бур’янова.

Широкого застосування набуло профілювання безробітних, що передбачає поділ безробітного населення за окремими профільними групами залежно від ризику їхнього перебування в стані довготривалого безробіття. Чому виникла така потреба? До служби зайнятості звертаються різні категорії незайнятого населення – одні мають значний досвід роботи, інші лише закінчили навчальний заклад, у частини, незважаючи на достатній досвід роботи, професія чи спеціальність втратили актуальність. Тому варто забезпечити індивідуальний підхід до кожної людини з урахуванням досвіду роботи, потенціалу, а також рівня мотивації до працевлаштування.

Для окремих категорій безробітних (люди з соціально вразливих верств, військовослужбовці, які брали участь у подіях на Сході, внутрішньо переміщені особи), які потребують допомоги не лише в період працевлаштування, а й надалі, служба зайнятості здійснює соціальний супровід за їхньою згодою за підходом кейс-менеджменту. Фахівець служби зайнятості надає консультації, психологічну підтримку, тримає на контролі процес адаптації людини на новому робочому місці, надання та дотримання роботодавцем пакету соціальних послуг, створення належних умов праці.

До кар’єрних радників людина може звернутися заздалегідь, ще до фактичного звільнення, або коли особа лише замислюється над тим, щоб змінити роботу. Це підвищить шанси і можливості для працевлаштування без втрати наявної компетенції та кваліфікації. У зв’язку із запланованим вивільненням працівників райдержадміністрації, фахівці Мелітопольського центру зайнятості напередодні провели тематичні зустрічі, ознайомили з послугами служби зайнятості та запевнили, - ніхто не залишиться наодинці зі своїми проблемами, підтримку відчує кожен, хто її потребуватиме. 

Для того, щоб працевлаштування безробітного чи особи, яка шукає роботу, було успішним, необхідна злагоджена робота служби зайнятості за «тріадою обслуговування клієнтів»: кар’єрний радник – консультант роботодавця – активні заходи реалізації державної політики зайнятості. У 2019 році робота державної служби зайнятості зосереджувалася на досягненні саме цього необхідного балансу.

Окрім цього, ефективною послугою від служби зайнятості стало впровадження сектора рекрутингу. Робота фахівців сектору рекрутингу полягає у здійсненні оперативного та ефективного пошуку кандидатів відповідно до вимог роботодавця, тобто фахівці виступають в ролі посередника між роботодавцем та шукачем роботи. Для цього створено окрему електронну базу шукачів роботи, яка успішно використовується в роботі, постійно оновлюється та наповнюється.

Співпрацюючи з іншими джерелами інформації, а також, ведення сторінки «Рекрутинг Мелітополь» у Facebook дає можливість публікувати актуальні та перспективні вакансії на цих платформах та отримувати відгуки шукачів роботи, що дозволяє значно розширювати коло пошуку кандидатів за межами центру зайнятості. Варто зауважити, що люди, які не перебувають на обліку в центрі зайнятості, активно користуються інформацією фахівців-рекрутерів, охоче погоджуються на співбесіду з роботодавцем та успішно працевлаштовуються. Рекрутери міськрайонного центру зайнятості вже допомогли знайти роботу та укомплектувати вакансії у різних сферах виробництва, економіки, соціальних структурах. І робота у цьому напрямку триватиме.  

Відповідальність з’явилася й у безробітного, котрий має бути максимально зацікавленим у своєму працевлаштуванні та активно включатися у пошук роботи. Кар’єрний радник та клієнт стають партнерами, адже мета у них спільна – швидше й ефективніше знайти роботу.

Задля цього кар’єрний радник залучає безробітного до групових мотиваційних заходів, міні-ярмарок вакансій, сприяє наданню індивідуальних консультацій у спеціалістів з питань профорієнтації, профнавчання, організації та провадження підприємницької діяльності.

Вдалими прикладами працевлаштування клієнтів міськрайонного центру зайнятості стали:

– сприяння відкриттю підприємницької діяльності та створення власного робочого місяця для колишніх безробітних Хили Лідії (експерт з технічної інвентаризації), Мовчана Євгена, Кривенка Володимира. Кожен із них, звернувшись до центру зайнятості, отримав комплекс послуг, протестував свій потенціал та віднайшов своє місце у професійній царині. Крім цього, вже нинішні підприємці продовжують підвищувати свій професійний потенціал та відвідувати тематичні тренінги.

Варто відзначити ще один гарний приклад та плідну співпрацю фахівців центру зайнятості та клієнтки. Ельміра Флерко звернулася до центру зайнятості із запитом щодо допомоги у пошуку роботи. Маючи медичну освіту, дівчина мріяла реалізувати себе у косметичній сфері, але необхідних навичок не мала. Кар’єрний радник та фахівець відділу активної підтримки з профнавчання запропонували Ельмірі пройти курс навчання за професією «косметик» у Запорізькому коледжі технології та дизайну. А перед цим залучили дівчину до участі тренінгу з бізнес-планування від ПРООН. Мрії втілюються у життя. Після тренінгів дівчина поділилися з фахівцями центру зайнятості захопленими відгуками, яскравими емоціями та непересічним бажанням освоїти професію та надавати косметологічні послуги у власному кабінеті.

Державна служба зайнятості продовжує трансформацію у якісну сервісну структуру з розгалуженим спектром послуг, у т.ч. через електронні канали зв’язку (Facebook, Twitter, Telegram, Viber, YouTube) та основним месседжем – знайти індивідуальний підхід до кожного клієнта, повернути мотивацію до праці та сприяти ефективній самореалізації.