Продовжуємо розповідати про соціально привабливі професії. Сьогодні піде мова про професію – мерчендайзер.

Хто ж такі мерчендайзери?

Мерчандайзер (мерчендайзер) (англ. Merchandiser - торговець) - товарознавець або помічник товарознавця, людина, що представляє торгову компанію в торгових мережах (найчастіше супер- і гіпермаркетах). Відповідає за викладку товару, установку супутнього необхідного обладнання (холодильники, додаткові вітрини, піддони акцій), розміщує POS-матеріали. Основне завдання - контроль наявності всього асортименту компанії на полицях магазину і розташування його в найбільш сприятливих для покупки місцях враховуючи  психологію покупця.

Що робить мерчендайзер

З боку може здатися, що мерчендайзер лише виставляє товари на порожні місця магазинних полиць. Але у фахівця цього профілю набагато більше функцій, завдань та цілей:

  • викладання продукції за певною схемою, розробленою маркетологами;

  • оцінка товарного запасу конкретних найменувань, відстеження та своєчасне поповнення залишків;

  • проведення інвентаризації в торговій точці, допомога в пересуванні товарів на складі, прикріплення та зміна цінників;

  • оформлення прилавків і інших частин магазину рекламною продукцією;

  • проведення промоакцій або допомога в їх організації, акцій по зниженню цін і інформування адміністрації про ризик можливих втрат товарних запасів і про те, які заходи слід вжити у зв’язку з цим.

Мерчендайзер також може брати участь в доставленні та отриманні товару, перевіряти, що продукція має товарний вигляд до того, як її виклали на стенд. Якість роботи мерчендайзера безпосередньо впливає на показники продажів конкретної торгової точки. Як правило, під опікою мерчендайзера  — від трьох до двадцяти магазинів. Причому для успішної роботи нерідко їх потрібно відвідувати практично щодня.

Кар’єрне зростання

Як правило, професія мерчендайзер стає стартовим майданчиком для активних і цілеспрямованих. Вони не затримуються довго на цьому етапі і вже через деякий час (зазвичай рік-півтора) стають керівниками невеликих груп мерчендайзерів. А потім “доростають” до супервайзерів – фахівців, які керують мерчендайзерами: пояснюють принципи стратегії проведення рекламної кампанії, координують роботу, пропонують способи підвищити імідж фірми.

Супервайзер стає сполучною ланкою між керівництвом компанії і своїми підлеглими. А вже через кілька років, при активній і плідній діяльності, така людина може зайняти посаду керівника торгового представництва.

Які навички потрібні мерчендайзеру

  • Знання основ організації роботи для формування попиту і збільшення обсягів продажів.

  • Розуміння базових принципів маркетингу і менеджменту, різновиди реклами та методів просування продукції.

  • Знання принципів організації торгового простору та оцінки ефективності розміщення товарів на полицях.

  • Розуміння особливостей психології та поведінки покупців.

  • Знання основних характеристик і цін реалізованої продукції.

  • Володіння азами соціології, економіки, психології та етики.

  • Бажано — водійське посвідчення.

  • А ще мерчендайзеру добре бути виконавчим, спостережливим, переконливим і впевненим у собі. У багатьох випадках ці риси характеру можуть переважити досвід роботи й стати вирішальними для роботодавця.

 

Переваги та недоліки в роботі мерчендайзера

  • Стати мерчендайзером досить просто  — не потрібно отримувати спеціалізовану вищу освіту, проходити інтернатуру, вільно володіти іноземними мовами. Досить бути кмітливим, товариським, наполегливим та готовим вчитися.

  • Робота «жива»: пов’язана з постійною активністю, рухом і спілкуванням з людьми.

  • Можна офіційно працевлаштуватися у велику компанію, де надають соціальний пакет і ряд приємних бонусів.

  • Починаючи на посаді мерчендайзера, амбітні та активні молоді люди швидко просуваються по кар’єрних сходах. Одні стають кураторами торгових точок і відповідають за цілі мережі. Інші переходять на роботу в центральні офіси компаній, обіймаючи посади у відділах маркетингу, продажів або закупівель.

  • Значні фізичні навантаження: мерчендайзери постійно рухаються, переносять, розкладають товар.

  • Не завжди умови праці виявляються приємними: доводиться працювати в запорошених приміщеннях, біля холодильних установок або нагрівачів.

Стати мерчендайзером може навіть людина без досвіду, і вже через пару років отримати необхідні навички для подальшого освоєння професії. Нерідко роботодавці воліють брати на роботу людей, які отримали економічну освіту. Але є і такі, які спеціально набирають студентів і новачків, яким легше прищеплювати, необхідні для успішної роботи компанії, навички.

Бажаємо, вам успіхів!