Перед випускниками стоїть нелегке завдання вибору професії по душі, визначення професійного життєвого шляху. Як знайти головну справу свого життя, щоб приносити найбільшу користь людям, відчувати себе потрібним і задоволеним своєю працею?
Дуже важливо не помилитися у виборі майбутньої професії. Відомо, що коли людина працює з задоволенням, вона не помічає часу і втоми. Якщо обрана професія приносить задоволення – тоді Ви – щаслива людина.
ПОМИЛКИ ПРИ ВИБОРІ ПРОФЕСІЇ
1.Не можна ставитися до вибору професії, як до незмінного поняття.
У будь-якій сфері діяльності відбувається зміна заняття, посади по мірі росту кваліфікації людини. При цьому найбільших успіхів досягає той, хто встиг спробувати себе в тому чи іншому роді занять. Проаналізуй ситуацію на ринку праці. Зверни увагу на те, що з кожним роком з’являються нові професії. Будь готовим до того, що регулярно підвищувати кваліфікацію, освоювати суміжні спеціальності. Не бійся того, що вибір професії під час навчання в школі фатальним образом визначить твою долю. Зміна вибору, освоєння нової спеціальності зробить тебе цінним фахівцем, необхідним у міждисциплінарних областях діяльності. Перша професія, навіть якщо ти потім передумаєш й знайдеш щось більше привабливе, знадобиться в несподіваних ситуаціях. Наприклад, освіта мистецтвознавця допоможе юристові за своєю другою освітою розібратися в складних питаннях спадкування антикварних цінностей…
2.Пам’ятайте, що престиж професії досить мінливий і загострювати увагу на ньому не бажано
При виборі професії проявляються забобони в тому, що деякі важливі для суспільства заняття вважаються непристойними. Наприклад, економіст або психолог не більш корисний для суспільства, ніж токар або слюсар. Престиж професії повинен враховуватися – але після врахування твоїх інтересів і здібностей. Інакше ти станеш власником «модної», але не тієї спеціальності, що приносить задоволення. Або, чого доброго, виявишся непридатним для виконання основних робочих функцій…
3. Уникай вибору професії під впливом знайомих (за компанію або щоб не відстати від інших)
Професію людина обирає за своїм «смаком» й «розміром» так само, як одяг і взуття. Інтерес групи, орієнтація на однолітків – дуже позитивні особливості юнаків певного віку. Вони потрібні для освоєння норм поведінки в суспільстві, формування образу «Я» і самооцінки. Тому оглядайся на інших, порівнюючи себе з друзями, а не сліпо повторюй їх. Намагайся розібратись, чим ти відрізняєшся від товаришів – і в чому ви подібні. Це допоможе зрозуміти, що хтось обирає професію пожежника (значить він – ризикована людина), а іншому ця професія може не сподобатися (адже він дуже обережний і розважливий).
4. Не варто оцінювати професію за особистим ставленням до людини – представника подібної професії
При виборі професії треба враховувати насамперед особливості даного виду діяльності, а не обирати професію, керуючись симпатією до людини, що займається даним видом діяльності. Особливо небезпечне захоплення викладачем (якщо захоплює щиросердечність фізика – це не означає, що фізика – те, що тобі потрібно). Крім того, часто молодь робить помилку, намагаючись оволодіти професією кумира – спортсмена, політика, журналіста, артиста.
5.Не завжди захоплення тільки зовнішньою або якою-небудь частковою стороною професії реалізовується в процесі роботи працівника.
За легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, буденна праця. А журналісти не завжди виступають у телепередачах – частіше вони обробляють масу інформації, архівів, розмовляють із десятками людей – перш, ніж підготують 10-хвилинне повідомлення, що до того ж озвучить інший (директор на телебаченні).
6. Погане розрізнення понять шкільного навчального предмета із професією може не виправдати очікуваних результатів
Є таких предмет, як іноземна мова, а професій, де потрібна здібність до мови, багато – перекладач, екскурсовод, телефоніст міжнародного зв’язку тощо. Тому при виборі професії треба враховувати, які реальні заняття й професії за цим предметом стоять. Для цього найкраще не просто вивчити професіограми або описи професій. Варто проаналізувати газети з вакансіями, вивчити ринок праці (там звичайно вказується, яка освіта потрібна для конкретної вакансії). Наприклад, людина з лінгвістичною освітою («українська мова і література», «іноземна мова» у школі) може працювати й викладачем, і перекладачем, і редактором, і секретарем-референтом. До того ж професій існує більше, ніж шкільних предметів. Можна стати верстатником, маркетологом, апаратником. Професії звичайно можуть бути асоційовані з декількома шкільними предметами. Скажімо, майбутньому економістові в школі може подобатися одночасно і математика, і географія.
7. Маючи застарілі уявлення про характер праці в сфері матеріального виробництв, можна не розуміти основних принад тієї чи іншої професії
Майже всі професії, в тому числі робітничі, дедалі стають більш автоматизованими та комп’ютеризованими, робочі місця модернізуються, впроваджуються новітні технології, підвищується культура праці.
8. Невміння або небажання розібратися у своїх особистісних якостях (схильностях, здібностях) інколи заважає правильному вибору професії
Розібратися в собі самостійно досить важко, тут на допомогу можуть прийти профконсультант, батьки, учителі, товариші. Корисними також можуть виявитися психологічні тести та статті й публікації на тему популярної психології. Завдання тестів – активізація діяльності по самовизначенню (самоспостереженню, самоаналізу), а не видача готової відповіді на питання про те, ким необхідно бути.
9. Незнання або недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків, що відіграють значення при виборі професії, які суттєво в майбутньому зможуть вплинути на стан здоров’я
Існують професії, які можуть бути протипоказані за станом здоров’я, тому що можуть погіршити його. Таких професій небагато, до них належать в основному ті, в яких потрібне тривале напруження певних фізіологічних систем. Програмісти сильно напружують очі, а льотчики – серце…
10. Незнання основних дій, операцій та їхнього порядку при розв’язанні чи обмірковуванні завдання під час вибору професії
При вирішенні завдання з математики приходиться виконувати певні дії в певній послідовності. Було б розумно обрати такий підхід до вибору професії. Не треба сприймати жодні інструкції буквально, краще творчо підійти до справи й розробити для себе свій власний план – список необхідних для вибору професій дій. До них можуть бути включені: аналіз пропозицій на ринку освіти, аналіз попиту на ринку праці, об’єктивна оцінка своїх здібностей, схильностей, знань тощо.
Бажаємо вдалого вибору професії та успішної професійної самореалізації!